Tesis profesional presentada por Marlene Proskawer Espinosa

Maestría en Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas. Escuela de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla.

Jurado Calificador

Presidente: Dra. Lydia Elizabeth Giles Torres
Secretario y Director: Dra. Connie Rae Johnson McDaniel
Vocal: Mtra. Rebecca Ashley Withers Wallers

Cholula, Puebla, México a 7 de mayo de 2008.

Resumen

The use of the learner´s mother tongue in the second language classroom has been a matter of controversy for many years. Although each method/approach claims to have pedagogical foundations for the inclusion or exclusion of the mother tongue, recent research on this topic questions the foundations of those that exclude it and highlights the benefits of its inclusion in the English as a Foreign Language (EFL) classroom. Furthermore, due to current language policies in some countries (i.e. the English-Only...

Resumen (archivo pdf, 22 kb).

Índice de contenido

Portada (archivo pdf, 20 kb)

Agradecimientos (archivo pdf, 23 kb)

Capítulo 1. Introduction (archivo pdf, 30 kb)

  • 1.1 General Area of Research
  • 1.2 Specific Area of Research
  • 1.3 Motivation / Justification for Research
  • 1.4 Research Strategy and Outline of the Strategy

Capítulo 2. Review of Literature (archivo pdf, 68 kb)

  • 2.1 The Role of the L1 in L2 Teaching Methodologies
  • 2.2 MT in ESL Contexts
  • 2.3 MT in EFL Contexts

Capítulo 3. Methodology (archivo pdf, 54 kb)

  • 3.1 Overall Design
  • 3.2 Population and Sample Selection
  • 3.3 Materials
  • 3.4 Procedure

Capítulo 4. Results (archivo pdf, 857 kb)

  • 4.1 Quantitative Instruments Results
  • 4.2 Qualitative Instruments Results

Capítulo 5. Discussion and Conclusions (archivo pdf, 40 kb)

  • 5.1 Attitudes and Beliefs from the EFL Participants
  • 5.2 Purposes for EFL Teachers and Learners´ Use of MT in the L2 Classroom
  • 5.3 Pedagogical Implications
  • 5.4 Limitations
  • 5.5 Further Research

Referencias (archivo pdf, 11 kb)

Apéndice A. Teacher´s Interview Questions (archivo pdf, 8 kb)

Apéndice B. Coordinator´s Interview Questions (archivo pdf, 8 kb)

Apéndice C. Teacher´s Questionnaire (archivo pdf, 15 kb)

Apéndice D. Student´s Questionnaire (archivo pdf, 15 kb)

Apéndice E. Summary of Authors´ Opinions in Favor of and Against the Use of L1 in the L2 Classroom (archivo pdf, 20 kb)

Apéndice F. Teacher´s Interview Answers (archivo pdf, 47 kb)

Apéndice G. Coordinator´s Interview Answers (archivo pdf, 45 kb)

Apéndice H. Timing, Purposes, and Examples of MT Use in Participant Universities (archivo pdf, 21 kb)

Apéndice I. Uses Given by the Participant Students to the MT in the EFL Classes Observed at the Three Participant Institutions (archivo pdf, 8 kb)

Apéndice J. Uses Given by the Participant Teachers to the MT in the EFL Classes Observed at the Three Participant Institutions (archivo pdf, 8 kb)

Apéndice K. Previous Research Findings this Study is Congruent with (archivo pdf, 12 kb)

Apéndice L. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 612 kb)

Apéndice M. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 635 kb)

Apéndice N. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 442 kb)

Apéndice O. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 836 kb)

Apéndice P. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 363 kb)

Apéndice Q. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 1 mb)

Apéndice R. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 731 kb)

Apéndice S. Example of SFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 581 kb)

Apéndice T. Example of EFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 804 kb)

Apéndice U. Example of EFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 1 mb)

Apéndice V. Example of EFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 815 kb)

Apéndice W. Example of EFL Material that Makes Use of the MT (archivo pdf, 571 kb)

Proskawer Espinosa, M. 2008. Changing perspectives: including spanish in the EFL classroom. Tesis Maestría. Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas, Escuela de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla. Mayo. Derechos Reservados © 2008.