Tesis profesional presentada por Lisa Marie Hayes

Maestría en Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas. Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla.

Jurado Calificador

Presidente: Dr. Roberto Herrera Herrera
Secretario y Director: Dr. Christopher John Hall Sim
Vocal: Dra. Amanda Sue Holzrichter

Cholula, Puebla, México a 12 de mayo de 2005.

Resumen

The terms typology and psychotypology are undifferentiated in studies of cross-linguistic influence (CLI) in additional language acquisition. This paper explores typological effects in L3 vocabulary acquisition by hypothesizing that three forms of typology, historical language typology (E-typ), the individual learner?s language typology (I-typ), and psychotypology (P-typ), are important in the study of second language acquisition (SLA). This hypothesis was tested using Spanish, English and German as focus languages. Etymological sources of vocabulary for these languages (E-typ) are given before...

Resumen (archivo pdf, 10 kb).

Índice de contenido

Agradecimientos (archivo pdf, 7 kb)

Capítulo 1. Literature Review (archivo pdf, 60 kb)

  • 1.1 Overview
  • 1.2 Research on the Mental Lexicon
  • 1.3 Factors Contributing to CLI
  • 1.4 The Present Study

Capítulo 2. Methodology (archivo pdf, 41 kb)

  • 2.1 Preliminary Stage
  • 2.2 Subjects
  • 2.3 Instruments
  • 2.4 Pilot Study
  • 2.5 Procedure

Capítulo 3. Analysis and Results (archivo pdf, 28 kb)

  • 3.1 Language Profiles
  • 3.2 Psychotypological Survey Results
  • 3.3 Vocabulary Instrument Results

Capítulo 4. Discussion (archivo pdf, 40 kb)

  • 4.1 Lexical Typology
  • 4.2 Subject I-typ Profiles
  • 4.3 Psychotypological Beliefs
  • 4.4 Conclusions

Referencias (archivo pdf, 18 kb)

Apéndice 1. Psychotypological survey (archivo pdf, 30 kb)

Apéndice 2. English vocabulary instrument (archivo pdf, 23 kb)

Apéndice 3. German vocabulary instrument (archivo pdf, 23 kb)

Hayes, L. M. 2005. Typology Effects in Third Language Vocabulary Development. Tesis Maestría. Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas, Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla. Mayo. Derechos Reservados © 2005.