Tesis profesional presentada por Christopher Vance

Maestría en Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas. Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla.

Jurado Calificador

Presidente: Dr. Robert Thomas Jiménez
Secretario y Director: Dr. Patrick Henry Smith Ashmore
Vocal: Dra. Luz Alba Murillo Benjumea

Cholula, Puebla, México a 27 de octubre de 2005.

Resumen

This is a qualitative study of the literacy practices of eight families who live in San Andrés and San Pedro, Cholula, México. The study looked at how fathers´ literacy experiences affect their attitudes toward the own children´s literacy, and how the fathers´ attitudes affect their children´s literacy development. It also looked at the extent to which fathers in the research community engage in literacy practices with their children. Whether or not the families provide a "reading environment" in the...

Resumen (archivo pdf, 13 kb).

Índice de contenido

Capítulo 1. Introduction and Literature Review (archivo pdf, 93 kb)

  • 1.1 Overview
  • 1.2 Literature Review
  • 1.3 Research Strategy
  • 1.4 Research Design

Capítulo 2. Setting and Participants (archivo pdf, 116 kb)

  • 2.1 Context and Participants
  • 2.2 Researchers
  • 2.3 The Families
  • 2.4 Case Study Students

Capítulo 3. Data Collection and Analysis (archivo pdf, 264 kb)

  • 3.1 Introduction
  • 3.2 Materials and Procedures
  • 3.3 Data analysis

Capítulo 4. Results (archivo pdf, 763 kb)

  • 4.1 Overview
  • 4.2 Socio-economic and Educational Level
  • 4.3 Reading Environment
  • 4.4 Reading Level of Case Study Students
  • 4.5 Parents concerns about their children´s education
  • 4.6 Father´s experiences that affected their view of literacy
  • 4.7 Father´s attitudes to reading and writing
  • 4.8 Mother´s attitudes to reading and writing
  • 4.9 Reading to children
  • 4.10 Help with homework
  • 4.11 English
  • 4.12 Non-school Literacies
  • 4.13 Conclusion

Capítulo 5. Discussion and Conclusion (archivo pdf, 77 kb)

  • 5.1 Findings
  • 5.2 Discussion of Research Questions
  • 5.3 Limitations of Study
  • 5.4 Implications for Practice
  • 5.5 Suggestions for Future Research
  • 5.6 The Researcher
  • 5.7 Conclusion

Referencias (archivo pdf, 38 kb)

Apéndice A. Letter to Families (archivo pdf, 46 kb)

Apéndice B. Linguistic Census (archivo pdf, 98 kb)

Apéndice C. Letter to Families (archivo pdf, 53 kb)

Apéndice D. Questionnaire for parents and children (archivo pdf, 22 kb)

Apéndice E. Case Study Student Interview (archivo pdf, 22 kb)

Apéndice F. Literacy Inventory (archivo pdf, 112 kb)

Apéndice G. Structured In-depth Interview (archivo pdf, 11 kb)

Apéndice H. Permission Letter (archivo pdf, 26 kb)

Vance, C. 2005. Literacy practices of Mexican fathers and this influences the literacy acquistion of their children. Tesis Maestría. Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas, Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla. Octubre. Derechos Reservados © 2005.