Tesis profesional presentada por Viridiana Amieva Palacios [amievapv@gmail.com]

Maestría en Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas. Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla.

Jurado Calificador

Presidente: Dra. Connie Rae Johnson McDaniel
Secretario y Director: Dra. Brita Banitz
Vocal: Dra. Lucy Pickering

Cholula, Puebla, México a 16 de mayo de 2009.

Resumen

Can pronunciation instruction account for the improvement of intelligibility and comprehensibility in an English as a Foreign Language (EFL) settingα Does having a strong foreign accent affect the understanding of a speakerα The present study seeks for these answers by adapting Derwing, T., Munro, M. and Wiebe, G. (1998) study in an EFL setting, who showed that a group of ESL learners receiving explicit pronunciation training improved in terms of comprehensibility. In order to answer the second question, the...

Resumen (archivo pdf, 7 kb).

Índice de contenido

Portada (archivo pdf, 7 kb)

Dedicatorias (archivo pdf, 9 kb)

Capítulo 1. Introduction (archivo pdf, 60 kb)

  • 1.1 General Overview
  • 1.2 Statement of the Problem
  • 1.3 Research Questions and Hypothesis
  • 1.4 Assumptions
  • 1.5 Possible Outcomes

Capítulo 2. Literature Review (archivo pdf, 298 kb)

  • 2.1 General Overview
  • 2.2 Intelligibility, Comprehensibility, and Foreign Accent
  • 2.3 Teaching: The Role of Pronunciation Instruction
  • 2.4 Approaches to Pronunciation Instruction: Segmental vs. Suprasegmental

Capítulo 3. Methodology (archivo pdf, 87 kb)

  • 3.1 General Overview
  • 3.2 Derwing, Munro and Wiebe´s (1998) Methodology
  • 3.3 Participants
  • 3.4 Data Collection
  • 3.5 Instructional Materials
  • 3.6 Data Analysis

Capítulo 4. Results (archivo pdf, 204 kb)

  • 4.1 General Overview
  • 4.2 Intelligibility Scores
  • 4.3 Comprehensibility Scores
  • 4.4 Perceived Foreign Accent
  • 4.5 Correlation Between the Dependent Variables

Capítulo 5. Discussion And Conclusions (archivo pdf, 100 kb)

  • 5.1 General Overview
  • 5.2 Pronunciation Instruction
  • 5.3 Concluding Remarks and Future Work

Referencias (archivo pdf, 35 kb)

Apéndice A. Sample class focusing on the teaching of the voiced and voiceless sound of theta (archivo pdf, 85 kb)

Apéndice B. Transcription Conventions (archivo pdf, 29 kb)

Apéndice C. Questionnaires for Speakers (archivo pdf, 42 kb)

Apéndice D. Questionnaire for Listener-Raters (archivo pdf, 21 kb)

Apéndice E. Controlled Reading (archivo pdf, 22 kb)

Apéndice F. Prompts for Extemporaneous Speech (archivo pdf, 21 kb)

Apéndice G. Likert Scale for Comprehensibility Ratings (archivo pdf, 24 kb)

Apéndice H. Intelligibility Rating Format (archivo pdf, 21 kb)

Apéndice I. Likert Scale for Foreign Accent Rating (archivo pdf, 23 kb)

Amieva Palacios, V. 2009. Pronunciation Instruction: Improving the Intelligibility and Comprehensibility of EFL learners in Mexico and the Relationship between Comprehensibility and Foreign Accent. Tesis Maestría. Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas, Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla. Mayo. Derechos Reservados © 2009.