Tesis profesional presentada por Esthela Martínez Varela

Maestría en Estudios sobre Estados Unidos de Norteamérica. Departamento de Relaciones Internacionales e Historia. Escuela de Ciencias Sociales, Universidad de las Américas Puebla.

Jurado Calificador

Presidente: Dra. María Guadalupe Alcocer Berriozábal
Vocal y Director: Dr. Paul John Rich Miller
Secretario: Dr. Mark Biggio Ryan

Cholula, Puebla, México a 29 de noviembre de 2004.

Índice de contenido

Introduction (archivo pdf, 99 kb)

Capítulo 1. Ethnicity, Identity, and Multiculturalism (archivo pdf, 160 kb)

  • 1.1 Ethnicity
  • 1.2 Identity
  • 1.3 The Process of Assimilation: Americanization VS Multiculturalism
  • 1.4 Waves of Immigration to the United States

Capítulo 2. Latinos, The New Force in the United States (archivo pdf, 517 kb)

  • 2.1 Early immigration from Latin America
  • 2.2 Acknowledging a presence. The Immigration Reform and Control Act of 1986
  • 2.3 Hispanics: A Perennial Immigration
  • 2.4 A closer look on Latinos distinctiveness

Capítulo 3. Bilingual Education and Latinos (archivo pdf, 282 kb)

  • 3.1 Educational Standing of Latinos
  • 3.2 Bilingual Education in United States Schools
  • 3.3 Advocating for Bilingual Education
  • 3.4 Opposing Bilingual Education

Capítulo 4. Bilingual Education and the California Experience. Towards a Multilingual America? Perhaps Not Yet! (archivo pdf, 255 kb)

  • 4.1 A Latino California
  • 4.2 Bilingual Education in California
  • 4.3 Is This the End of Multilingualism?

Capítulo 5. Conclusions (archivo pdf, 170 kb)

Referencias (archivo pdf, 120 kb)

Martínez Varela, E. 2004. Latinos and Bilingual Education. The controversy over Latino Education and Acculturation. Tesis Maestría. Estudios sobre Estados Unidos de Norteamérica. Departamento de Relaciones Internacionales e Historia, Escuela de Ciencias Sociales, Universidad de las Américas Puebla. Noviembre. Derechos Reservados © 2004.