Tesis profesional presentada por Marie Theraulaz

Maestría en Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas. Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla.

Jurado Calificador

Presidente: Dra. Lydia Elizabeth Giles Torres
Secretario y Director: Dra. Connie Rae Johnson McDaniel
Vocal: Dra. Brita Banitz

Cholula, Puebla, México a 13 de mayo de 2010.

Resumen

This study investigated the relationship between bilingualism and cognitive skills. It shows how 10 to 12 year old bilingual learners apply cognitive aptitudes on mathematic tests compared to monolingual speakers. The study took place in Mexico and compared monolingual Spanish speakers with bilingual Spanish ? German speakers regarding their cognitive aptitudes. The cognitive skills that were being investigated were velocity in spatial speed, short-term memory, logical thinking and abstract reasoning.

This study is especially addressed to teachers and...

Resumen (archivo pdf, 7 kb).

Índice de contenido

Agradecimientos (archivo pdf, 16 kb)

Índices (archivo pdf, 25 kb)

Capítulo 1. Introduction (archivo pdf, 96 kb)

Capítulo 2. Review of Literature (archivo pdf, 241 kb)

  • 2.1 View of bilingualism in the sixties
  • 2.2 Bilingualism: Definition
  • 2.3 Additive and subtractive bilingualism
  • 2.4 Bilingualism and brain functions
  • 2.5 Learning content in two languages
  • 2.6 Bilingualism and cognitive skills
  • 2.7 Mathematics and language competence
  • 2.8 Language and gender

Capítulo 3. Methodology (archivo pdf, 705 kb)

  • 3.1 Place of the investigation and description of the institution? programs
  • 3.2 Participants
  • 3.3 Procedure for the realization of the tests
  • 3.4 Coding of the tests
  • 3.5 Pilot of the study

Capítulo 4. Results and Discussion (archivo pdf, 297 kb)

  • 4.1 Results of test 1: Spatial speed test
  • 4.2 Results of test 2: visual memory test (pattern recognition)
  • 4.3 Results of test 3: logical thinking test
  • 4.4 Results of test 4: abstract reasoning test
  • 4.5 Answers to the research questions
  • 4.6 Evaluation of the hypotheses

Capítulo 5. Conclusion (archivo pdf, 150 kb)

Referencias (archivo pdf, 178 kb)

Apéndice A. 1. Test 3 (español) (archivo pdf, 310 kb)

Apéndice B. 2. Test 4 (Deutsch) (archivo pdf, 57 kb)

Apéndice C. 3. Test 4 (español) (archivo pdf, 123 kb)

Apéndice D. 4. Test 4 (Deutsch) (archivo pdf, 123 kb)

Apéndice E. 5. Results of the four tests listed separately per group and individually for each participant (archivo pdf, 211 kb)

Theraulaz, M. 2010. Learning content in a second language: Advantageous for the brain? A comparison of monolingual and bilingual students´ cognitive aptitudes in mathematics learning. Tesis Maestría. Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas, Escuela de Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla. Mayo. Derechos Reservados © 2010.