Tesis profesional presentada por Mary Ruth Heydweiller

Maestría en Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas. Escuela de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla.

Jurado Calificador

Presidente: Dra. Connie Rae Johnson McDaniel
Secretario y Director: Dra. Brita Banitz
Vocal: Mtra. Rebecca Ashley Withers Wallers

Cholula, Puebla, México a 12 de mayo de 2008.

Resumen

This study was designed to examine the reasons why students in a university English class in Mexico decided to use either the formal or informal form of address with the teacher/researcher and whether speech communities were a factor in that decision. The speech communities used in this study were defined by the characteristics of age, status (professor or student) and sex. The students were approximately half male and half female, Mexican and between the ages of 18 and 29...

Resumen (archivo pdf, 9 kb).

Índice de contenido

Portada (archivo pdf, 13 kb)

Capítulo 1. Introduction (archivo pdf, 33 kb)

  • 1.1 Statement of the Problem
  • 1.2 Research Questions
  • 1.3 Overview of the Study
  • 1.4 Significance of the Study
  • 1.5 Chapter Overview

Capítulo 2. Literature Review (archivo pdf, 154 kb)

  • 2.1 Overview of Pragmatics and Discourse
  • 2.2 Speech Communities
  • 2.3 Forms of Address

Capítulo 3. Methodology (archivo pdf, 52 kb)

  • 3.1 Participants
  • 3.2 Procedure
  • 3.3 Data Analysis
  • 3.4 Methodological Limitations and Questions

Capítulo 4. Results and Discussion (archivo pdf, 115 kb)

  • 4.1 Tape-Recorded Conversations
  • 4.2 Ethnographical Observations
  • 4.3 E-mails/MSN Conversations
  • 4.4 Discourse Completion Task (DCT) Questionnaires
  • 4.5 Interviews
  • 4.6 Results Summary

Capítulo 5. Conclusion (archivo pdf, 30 kb)

  • 5.1 Summary of the Study
  • 5.2 Implications
  • 5.3 Suggestions for Further Research
  • 5.4 Concluding Remarks

Referencias (archivo pdf, 20 kb)

Apéndice A. Ethnographical Observation Sheet (archivo pdf, 10 kb)

Apéndice B. DCT Questionnaire (archivo pdf, 12 kb)

Apéndice C. Ethnographical Observation Results Table (archivo pdf, 34 kb)

Apéndice D. Email Data Table (archivo pdf, 99 kb)

Apéndice E. DCT Questionnaire Response Table (archivo pdf, 107 kb)

Apéndice F. Interview Transcripts (archivo pdf, 50 kb)

Apéndice G. Results Summary Table (archivo pdf, 46 kb)

Heydweiller, M. R. 2008. Forms of Address and Speech Communities in the Foreign Language Classroom in Mexico. Tesis Maestría. Lingüística Aplicada. Departamento de Lenguas, Escuela de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades, Universidad de las Américas Puebla. Mayo. Derechos Reservados © 2008.